דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך ביתי - לא רק לחוזרים אל הטבע 

מאת    [ 18/11/2007 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 6174 פעמים ]

חינוך ביתי, שיטת חינוך שמוצאת לה עוד ועוד אוהדים בישראל ובעולם כולו, היא השיטה בה בחרנו גם אנחנו לגדל את בתנו, שהיום היא בת 6 (ולכן אמורה הייתה ללמוד בכתה א).
מרבית המשפחות הנוקטות בדרך זו בארץ (מעל 2000 משפחות נכון לשנת 2006, השנה ודאי יותר) הן חלק מקבוצה גדולה עוד יותר של משפחות שמכנות את עצמן משפחות "באופן טבעי". משפחות אלו דוגלות בעוד רשימת רעיונות, שבחלקם גם אני תומכת ולחלקם אני מתנגדת. אני שרואה את עצמי כיותר חלק מה"מיינסטרים" הישראלי, משתדלת לקיים כל אחד מהעקרונות בהם אני תומכת, אבל לפעמים זה לא ממש מתאפשר.
אנשי "באופן טבעי" דוגלים בהנקה עד גיל מאוחר, בעקרון הרצף, ב"מיטה משפחתית" עד גיל מבוגר, באכילת מזון אורגני בלבד, מתנגדים למתן חיסונים ולחלק מהטיפולים הרפואיים הקונבנציונליים ועוד. כחלק מגישה זו, אלה מביניהם שבחרו בחינוך ביתי גם מעדיפים את השיטה הקרויה בפיהם "חינוך לאין שיעור" ובאנגלית UnSchooling, ומשתדלים להמעיט עד אפס את חשיפת כל בני המשפחה לטלביזיה. אין ספק שחלק מהרעיונות נפלאים, אבל מתוך אלה יש כמה שפשוט קשה מאוד לישמם, בעיקר אם המשפחה עירונית ואין לה רצון ו/או יכולת לעזוב את העיר.
אז יש מעט משפחות שבחרו בדרך האחרת. בחרו ללמד את ילדיהם בבית, תוך שבאופן חלקי בלבד מיישמים את עקרונות "באופן טבעי", ומבחינה לימודית מעדיפות לשלב גם מידה מסוימת של למידה מסודרת. גם בקרב המשפחות שזו דרכן יש שונות לא מעטה. בחלקן יושבים עם הילד על לימודיו שעות רבות, באחרות רק חלק קטן מאוד מהיום; בחלקן ההורים הם גם המורים, בחלקן נעזרים בשרותי מורים פרטיים ובאחרות שילוב.
להעניק לילדינו חינוך ביתי במדינת ישראל, ולא להיות חלק מקבוצת "באופן טבעי" זה כאילו להיות לא כאן ולא שם. כמו כל מי שבחרו בחינוך ביתי, גם אנחנו הותקפנו בראשית הדרך ע"י בני משפחה ומכרים רבים אחרים. אנשי "באופן טבעי" בהחלט קבלו אותנו, וסייעו לנו כשהיה במה. אבל משתמו בעיותינו הכל נסתיים.
גם המערכת לא מקבלת אותנו כראוי. לא יודעים "איך לאכול" אנשים כמונו. אנשים שבחרו לא לשלוח את בתם לבית הספר, אבל כן רוצים (למשל) לחסן אותה. אנשים שבחרו עבור בתם בחינוך ביתי, אבל כן רוצים מידה של שיתוף פעולה עם המערכת.
מקומם של אלה השולחים את ילדיהם למערכת הממלכתית או לבתי ספר אלטרנטיביים שמור ומכובד, בדיוק כפי ששמור ומכובד מקומם של אנשי "באופן טבעי" שבחרו בחינוך ביתי, אבל עושה הרושם שאם גם מקומם של הבוחרים בדרך הביניים תכובד אז החברה הישראלית תהייה בריאה ושלמה יותר.
אמא עירונית, מגדלת את בתה בחינוך ביתי שבו אני משלבת לימודים מסודרים. לא משתייכת לקבוצת "באופן טבעי", על אף שעם חלק מרעיונותיהם מסכימה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב